Så enkelt kan du nå oss!
Kundtjänst: 010 555 1900
Faxnummer: 08 5222 7070
Öppet vardagar kl. 8.00 -21.00, lördag och söndag kl. 9.00 - 15.00.
E-post: service@bonprix.se
Mailfrågor som rör köp/beställning besvaras inom 48 timmar vardagar.
Här nedan följer information till dig om sådant som kan vara bra att veta och som hjälper dig att vara trygg i dina köp hos oss, till exempel våra köpvillkor, priser, betalningsalternativ, ångerrätt samt personuppgifter.
I alla priser ingår moms med 25 %. Skulle momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser med motsvarande belopp.
Våra priser kan bara ändras av omständigheter som bonprix inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser eller ändrad moms.
Priserna som är angivna på internet/i katalog gäller under katalogens hela giltighetstid. De priser som i kataloger och i bonprix Shop online är angivna exklusive frakt och betalningsavgifter.
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.
• När du registrerar dig hos oss använder vi ditt personnummer för att kontrollera din kreditstatus och din adress. Den kreditupplysning vi gör registreras inte i några offentliga register och är inte heller synlig för andra företag eller personer.
• Betalkort. Om du väljer att betala med betalkort, tillkommer bara en expeditionsavgift på 49,- kr. Vid eventuella returer betalas pengarna tillbaka till ditt kort. Vi accepterar Visa och Mastercard. Vi krypterar alltid betalkortsnumret, det gör köpet säkert. Om du vill veta mer om säkerheten kring kortbetalning kan du läsa mer om krypteringen under villkor för betalkort.
• bonprix Faktura. Med bonprix Faktura får du räntefri kredit. En faktureringsavgift på 19,- kr och expeditionsavgiften på 49,- tillkommer. Betalas inte fakturan inom föreskriven tid övergår faktureringsbeloppet automatiskt till ett bonprixkonto. Se vidare villkor för bonprix Faktura.
• bonprix Konto. Om du vill dela upp betalningen under max 10 månader kan du ansöka om bonprix Konto. Du betalar ingen faktureringsavgift, däremot tillkommer en expeditionsavgift på 49,- kr.
Den effektiva årsräntan är 24,90 %. Se vidare villkor för bonprix Konto.
Om inget annat angivits, så är den lägsta ordergränsen som expedieras 200 kr.
Skicka inget förskott.Vi kan inte ansvara för t ex pengar, checkar och frimärken som skickas i brev.
För alla paket som inte hämtas ut debiterar bonprix kunden en avgift. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hantering, sammanlagt 149,- kr.
Outlösta paket omfattas normalt inte av ångerrätten.
Reapriserna gäller så långt lagret räcker. Har du fått en erbjudande kod skriver vi både på Internet och i katalogen hur länge erbjudandet gäller.
bonprix får enligt lag inte expediera beställningar till personer under 18 år. Minderåriga (under 18 år) måste ha målsmans godkännande för att få beställa från oss.
bonprix är personuppgiftsansvarig för behandling av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss.
Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna säkra och upprätthålla vår kundrelation och även för marknadsföringsändamål. Vid marknadsföring genomförs analyser baserade på personuppgifterna. Personerna väljs utifrån följande kriterier: senast gjorda inköp, betalningssätt, eller kontosaldo om du har ett konto hos bonprix.
Alla processer för behandligen av dina personuppgifter (t.ex. insamling, behandling och överföring) sker hos oss enligt lagliga bestämmelser. Uppgifterna som är nödvändiga för marknadsföringen och för orderavvecklingen sparas.
Som kund hos bonprix har du rätt att en gång per år få information om dina sparade personuppgifter och hur dina uppgifter används.
Om du inte vill att dina uppgifter ska användas för direktmarknadsföring eller om du vill rätta till några uppgifter så behöver du bara skriva till:
bonprix
c/o Transcom
506 30 Borås
Email: service@bonprix.se
Alla som handlar hos oss får automatiskt nästa katalog.
bonprix är medlem av Svensk Distanshandel, som har satt upp en rad bestämmelser för att du som kund ska kunna handla tryggt.
Adressen till SDH är:
Svensk Distanshandel
Torggatan 19
503 34 Borås.
www.distanshandel.se
bonprix är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Som befriande omständigheter räknars bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, sjukdom hos personalen, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, import/exportförbud, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.
För dina inköp gäller en ångerrätt på 60 dagar efter det att du mottagit varan.
Du har rätt som kund att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar. Du har alltid rätt att häva ditt köp om varan är slut. Ångerfristen gäller på alla internet- och så väl som katalogartiklar. Du är som kund skyldig att kontrollera din leverans. Varan måste skickas tillbaka i väsentligen oförändrat skick. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka avgifterna (detta beror på att avgifterna är samma oavsett hur många varor man beställt). Om du utnyttjar din ångerrätt och returnerar i originalförpackningen som postpaket eller brev debiteras 49,- kr (för returavgiften) oavsett paketets storlek eller antal artiklar. Detta är en avgift som reglas efteråt. Vid byte eller retur är det du som kund som står för transportrisken. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad, där står ditt returkollinummer. Detta nummer används alltid vid eventuella reklamationer på Posten. Alla paket som lämnar bonprix är försäkrade. Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det anmäl det genast på platsen. Har du öppnat paketet och upptäcker skada så skickar du det tillbaka till oss. För mer information, ring 010 555 1900 vid retur eller reklamation.
Fyll i retursedeln som bifogas i ditt paket, skriv vad du returnerar. Använd den förklistrade returadressetiketten som finns med på din följesedel.
När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi, inom 30 dagar, tillbaka det belopp du betalat, samt avgifter om hela ordern är returnerad.
Så här gör du när du returnerar:
• Var god och skicka tillbaka varan inom 60 dagar.
• Artiklar som har använts eller burits får inte skickas tillbaka (undantag endast för material- eller produktionsfel)
• Returnera artikeln i originalförpackningen.
• Använd det förfrankerade returklistermärket.
• Ange bara antal returnerade artiklar på retursedeln.
• Du måste ange returorsak med en siffra på klistermärket på originalförpackningen (se tabell med kontrollsiffror). På så sätt hjälper du oss att kontinuerligt förbättra vår service och att upprätthålla våra höga kvalitetsanspråk.
• Bifoga ingen ny beställning vid returneringen – inte heller vid byte! På så sätt undviker du onödiga dröjsmål. Ring din kundrådgivning om du vill göra en ny beställning eller byta en vara.
• Du kan alltid vända dig till din kundrådgivning om du har frågor under telefonnummer 010 555 1900
• Returadress: bonprix, c/o Posten Logistik AB, 207 07 Malmö
När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi tillbaka det belopp du betalat samt avgifter om hela beställningen är returnerad. Återbetalningen sker inom 30 dagar.
Om du har betalat med betalkort, betalas beloppet tillbaka till ditt kort.
Om du har betalat med bonprix Faktura eller bonprix Konto, krediterar vi beloppet.
Om du får en felaktig eller felexpedierad vara kommer bonprix att stå för transportkostnaderna.
Ring 010 555 1900 (samtalet debiteras som ett lokalsamtal) vid retur eller reklamation.
Konsumentköplagen / ARN ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Men vänta inte med att påtala felet.
Vid tvist hänvisar vi till ARN (Allmänna reklamationsnämnden), vi följer alltid deras rekommendationer.
Konsumentköplagen, som tillvaratar dina intressen som kund, gäller naturligtvis också när du handlar hos oss. Som alla större postorderföretag är vi medlemmar i SDH, Svensk Distanshandel, vars medlemmar satt upp en rad bestämmelser för att skydda dig som kund.
www.distanshandel.se
Transportförsakring
Alla försändelser som skickas är försäkrade av bonprix. Om paketet och/eller innehållet är skadat när du får det så ska du genast anmäla det hos utlämningsstället. Om skadan upptäcks först när försändelsen öppnats, ringer du vår Kundtjänst. Om du upptäcker att paketet är skadat när du öppnar det så returnerar du det till oss.
Skadade varor ersätts kostnadsfritt av bonprix.
Leveranstid
Vår målsättning är att alltid leverera inom ca 6-14 dagar. Du hämtar ditt paket hos ditt lokala postombud Om vi inte kan leverera hela din beställning samtidigt eller om den delats upp på olika leveransätt, betalar du självfallet alltid endast för en leverans. Vill du inte längre vänta på en restnoterad vara eller fått ett nytt leveransbesked som du ej godkänner, kan du bara maila oss eller ringa till kundtjänst på tel 010 555 1900 (samtalet debiteras som ett lokalsamtal), så avbeställer vi eller kompletterar din restorder
Bonrpix ansvarar inte för någon som helst skada till följd av att de aviserade leveranstiderna överskridits.
bonprix
c/o Transcom
501 86 BORÅS
Organisationsnummer: 502067 - 5434
Telefonnummer: 010 555 1900
Faxnummer: 08 5222 7070
E-post: service@bonprix.se